445 Polskich Szczytów,  Beskid Żywiecki,  Relacje

Beskid Żywiecki: Wielka Racza i Przełęcz Przegibek początkiem górskiej przygody

Wielka Racza słynie z zachwycających widoków na Beskid Żywiecki, Beskid Śląski, słowacką Małą Fatrę oraz Tatry. Na jej szczycie znajduje się taras widokowy, który ułatwia obserwację, a poniżej wierzchołka umiejscowione jest Schronisko PTTK. Właściwie nigdzie indziej nie zdarza się, żeby w beskidzie schronisko znajdowało się praktycznie na szczycie góry.

Na początek żółty szlak

Naszą wycieczkę rozpoczynamy z Rycerki Kolonii, a dokładnie z parkingu z plenerową Szkołą Leśną. Pogoda jest pochmurna, jednak mam nadzieję na jej poprawę w ciągu dnia. Kierujemy się na prawo w stronę żółtego szlaku i zaczynamy podejście dosyć błotnistą i stromą ścieżką wśród zalesionych stoków.

Po kilkuset metrach żółty szlak na Wielką Raczę odbija w prawo, wspinając się dalej zalesionym zboczem, na którym leżą jeszcze resztki śniegu. Ścieżka wnosi się równomiernie przez kolejną godzinę, aby tuż przed końcem zwrócić w prawo i wąską dróżką pomiędzy drzewami doprowadzić nas do Schroniska PTTK na Wielkiej Raczy.

Wielka Racza (1236 m n.p.m.)

W Schronisku siedziało tylko parę osób, a my wykorzystując brak ludzi na szczycie, wybraliśmy się na platformę widokową, z której rozciąga się jedna z najbardziej wspaniałych panoram w tej części Beskidów. Pomimo, że odległe wierzchołki były zasłonięte chmurami, to widok nadal był zachwycający.

W kierunku Przełęczy Przegibek

Po odpoczynku ruszamy czerwonym szlakiem granią w kierunku północnym, przechodząc przez Halę Małej Raczy, położoną w rejonie szczytu o tej samej nazwie i trawersując północne stoki Orła (1120m n.p.m), brnąc w błocie i w resztkach śniegu, docieramy do Przełęczy Śrubita. Stąd po paru minutach osiągamy Halę Śrubita, skąd rozciąga się przepiękna panorama na resztę Beskidów oraz Małą Fatrę lekko przebijającą się poprzez chmury. Dobre miejsce na odpoczynek i nabranie sił do dalszej drogi.

Następnie idziemy praktycznie cały czas lasem, mijając bokiem szczyt Bugaj (1140 m n.p.m), przechodzimy przez Jaworzynę (1173 m n.p.m) i wchodzimy na szczyt o nazwie Kikula (1119 m n.p.m), aby po 20 minutach osiągnąć Przełęcz Przegibek (1000 m n.p.m). W tym miejscu pojawia się skrzyżowanie szlaków, a my wybierając czarny po 10 minutach możemy cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem w Schronisku PTTK na Przegibku.

Schodząc zielonym szlakiem

W schronisku jest dużo ludzi i my także robimy sobie tutaj dłuższą przerwę. Pod sam koniec naszego odpoczynku, niebo w końcu uraczyło nas deszczem, który w trakcie schodzenia przerodził się w lekką mżawkę i towarzyszył nam aż do końca wycieczki.

Przy schronisku wybieramy zielony szlak, który zaczyna się niewielkim podejście wraz z czarnym szlakiem prowadzącym na Bendoszkę Wielką (1144 m n.p.m). My nie decydujemy się iść dalej czarnym szlakiem, tylko skręcamy w lewo i zielonym szlakiem przez około 1 godzine maszerujemy opadajacą w dół ścieżką, aż do dna doliny. Po tym czasie skręcając w prawo leśny szlak zmienia się w asfaltową drogę, która po 20 minutach doprowadza nas do naszego parkingu. Tym samy kończymy naszą wycieczkę.

Podsumowanie

Data przejścia: 3.05.2017r.

Nasza trasa: Rycerka Kolonia, parking – Schronisko PTTK Wielka Racza – Wielka Racza – Przełęcz Przegibek – Schronisko PTTK na Przegibku – Rycerka Kolonia, parking

Trasa prosta, szczególnie wejście na Wielką Raczę żółtym szlakiem oraz zejście zielonym z Przełęczy Przegibek. Byliśmy w czasie kiedy mocne ulewy i nie do końca stopiony śnieg spowodował, że prawie na całej długości trasa była błotnista. Pomimo tego cała zajęła nam ona około 7,5 h i szczerze mogę powiedzieć, że nawet osoba o słabszej kondycji fizycznej jest w stanie na spokojnie ją przejść.

Trasa i profil wysokości:

Trasa: Roztoki – Roztoki | mapa-turystyczna.pl

Garść informacji:

• Strona interentowa Schronisko PTTK Wielka Racza
  • Strona internetowa Schronisko PTTK na Przegibku
  • Na Wielką Raczę można dojść także czerwonym szlakiem ze Zwardonia Centrum – czas przejścia 4.15 h
  • Pasmo Wielkiej Raczy należy do tzw. Worka Raczańskiego, które obejmuje swoim zasięgiem najbardziej wysunięte na zachód i na południe części Beskidu Żywieckiego
  • Szlak żółty rozpoczyna swój bieg przy przystanku PKS Rycerka-Kolonia
  • Przez Wielką Raczę przebiega granica polsko-słowacka
  • Na zachodnich stokach góry Bugaj, znajduje się Rezerwat przyrody Śrubita, który jest możliwy do zwiedzenia dzięki utworzonej ścieżce dydaktycznej.