445 Polskich Szczytów,  Beskid Śląski,  Relacje

Beskid Śląski: Równica i Orłowa na pierwszą samotną wędrówkę.

Równica to popularny szczyt położony w Beskidzie Śląskim. Na polanie poniżej szczytu znajduje się Gościniec, do którego można dojechać asfaltową drogą. Dlatego w weekendy i dni wolne od pracy, miejsce to jest oblężone przez tłumy.

Na początek szlak czerwony

Wycieczkę zaczynam na stacji PKP Ustroń Zdrój. Tutaj swój bieg zaczynają trzy szlaki: żółty prowadzący na Czantorię Małą, niebieski kierujący na Czantorię Wielką oraz czerwony idący na Równicę.

Wybieram ten ostatni. Szlak najpierw przechodzi przez tory kolejowe oraz most znajdujący się nad rzeką Wisłą, a następnie przez 30 minut pnie się lekko w górę asfaltową drogą pomiędzy domami.

Pierwszy etap wycieczki

Szlak odbija w prawo, w szutrową drogę, mijając po chwili ostatnie zabudowania i prowadząc w las. Od tego momentu zaczyna się mozolne długie podejście. Na początku szlak prowadzi szeroką łagodną ścieżką, wśród buków, by po około 15 minutach zacząć mocno piąć się w górę. Od momentu przekroczenia granicy lasu, szłam wśród tłumów zmierzających w tym samym kierunku.

Po około godzinie stromego podejścia szlak dociera do zalesionej polany, na której znajduję się tzw. Kamień na Równicy, czyli leśny kościół ewangelików, gdzie na przełomie XVII i XVIII wieku, podczas prześladowań, odbywały się nabożeństwa. To właśnie do tego miejsca zmierzały wszystkie osoby, które spotkałam, ponieważ raz w roku, na Boże Ciało, odprawiana jest tutaj msza.

Opuściłam jak najszybciej to zatłoczone miejsce, idąc dalej czerwonym szlakiem, który cięgle mocno pnie się w górę, by pod koniec zacząć łagodnieć, a po kolejnych kilkudziesięciu metrach, wypłaszczyć się całkowicie. Po przejściu tego płaskiego odcinka zostaje jeszcze krótkie podejście przed Gościńcem Równica, który wyłania się nagle zza drzew.

Równica (884 m n.p.m)

Z tego miejsca kieruję się w lewo, na żółty szlak prowadzący na szczyt Równicy. Samo to podejście zajmuje 15 minut. Szczyt jest jednak zalesiony i nie uraczy nas pięknymi widokami. Dobrym miejscem do ich podziwiania jest polana znajdująca się w połowie podejścia pomiędzy Gościńcem Równica a szczytem. Jest to idealne miejsce na odpoczynek, który wieńczy pierwszy etap mojej wycieczki.

Dalej niebieskim szlakiem

Po 30 minutach schodzę ponownie w okolice Gościńca i na rozwidleniu szlaków wybieram zielono-niebieski, kierujący w stronę Orłowej. Najpierw mijam dawną karczmę, za którą leśna droga zaczyna mocno piąć się w górę i staje się kamienista. Jednak po kilkunastu minutach szlak wypłaszcza się i biegnie grzbietem. Po kolejnych kilkunastu minutach dochodzimy do drogowskazów, gdzie zielony szlak odłącza się od niebieskiego i schodzi do Brennej.

Dalej niebieski szlak prowadzi w miarę płaską ścieżką, aż do szczytu Beskidek (700 m n.p.m.), po którym czeka nas odcinek nieco bardziej stromej drogi w dół prowadzący do przełęczy Beskidek (706 m n.p.m). Tuż za przełęczą rozpoczyna się podejście na Orłową. Droga staje się coraz bardziej stroma, a po chwili marszu szlak niebieski łączy się z zielonym. Szlaki te prowadzą na grzbiet górski, który osiągamy po kilku minutach stromego i dość męczącego podejścia. Trasa od Równicy do tego miejsca zajmuje około 1,15 h.

Na Orłowej (767 m n.p.m)

Z grzbietu Orłowej można podziwiać przepiękną panoramę okolic Wisły oraz pasm górskich reszty Beskidu Śląskiego — Czantorii i Stożka. Polana, z której rozciąga się ten przepiękny widok, jest idealnym miejscem na odpoczynek. Dodatkowo nie jest też zbyt uczęszczana, więc jest świetna dla osób poszukujących ciszy i spokoju.

Schodząc zielonym szlakiem

Z polany kieruję się z powrotem na przełęcz Beskidek, by następnie skręcić w lewo w zielony szlak. Początkowo biegnie on przez las, by za chwilę wyjść na łąką z widokiem na Palenicę. Z tego miejsca można podziwiać masyw Wielkiej Czantorii oraz Równicy.

Zielony szlak skręca w lewo i prowadzi zboczem góry. Po 5 minutach marszu mijamy zabudowania i skręcamy w las, by ponownie wyjść na kolejną polanę. Ścieżka zaczyna biec prosto w dół, aby przed kolejnymi zabudowaniami gwałtownie odbić w prawo. Po chwili widać już asfaltową drogę, która prowadzi do przystanku PKS oraz stacji PKP Ustroń Polana. Tym samym kończąc moją wycieczkę.

Podsumowanie

Data przejścia: 15.06.2017r.

Trasa: PKP Ustroń Zdrój – Gościniec Równica – Równica – Przełęcz Beskidek – Orłowa – PKP Ustroń Polana

Trasa i profil wysokości:

Garść informacji:

• Równica położona jest pomiędzy dolinami Wisły i Brennicy.
  • Przez Równicę przebiega Główny Szlak Beskidzki.
  • Do Gościńca Równica prowadzi asfaltowa droga, dzięki czemu można również wjechać samochodem.
  • Na zboczu góry mieści się Górski Park Równica, idealne miejsce zabaw dla najmłodszych.
  • Na polanie poniżej szczytu Orłowa znajdowało się prywatne schronisko górskie — Chata na Orłowej, teraz już niestety nieczynne.
  • W Ustroniu znajduje się Leśny Park Niespodzianek, w którym zobaczyć można muflony, daniele, żubry, jelenie, sarny, dziki oraz jenoty.
  • Z Ustronia można wybrać się również na Małą i Wielką Czantorię — zobacz opis trasy.