445 Polskich Szczytów,  Beskid Śląski,  Relacje

Beskid Śląski: Kiczory i Stożek Wielki w piękny zimowy dzień

Kiczory to szczyt, który znajduje się zaledwie 30 minut od Wielkiego Stożka i rozciąga się z niego wspaniała panorama na cały Beskid Śląski. Dodatkowo wejście na niego jest łatwe i przyjemne, dlatego jest idealnym miejscem o każdej porze roku.

Początek wędrówki

Wycieczkę rozpoczynam na stacji PKP Wisła Głębce, kierując swoje kroki na zielony szlak prowadzący na Przełęcz Kubalonka (758 m n.p.m.). Przez pierwsze 15 minut trasa prowadzi pomiędzy zabudowaniami, następnie wychodzi na asfaltową drogę, by chwilę później wejść w las. Ja jednak decyduję się zostać na drodze i po 15 minutach spotykam się ponownie z zielonym szlakiem. Kieruję się na prawo i mijając ostatnie zabudowania wkraczam na szeroką leśną drogę. Pogoda jest wymarzona, a śnieg idealnie ubity, mieni się w blasku słońca.

Odcinek GSB

Po około godzinie docieram do Przełęczy Kubalonka, mijam ją z prawej strony i kieruję swoje kroki dalej w stronę lasu. Od tego momentu podążam czerwonym szlakiem, aż na szczyt Kiczory (990 m n.p.m.). Ten czerwony szlak jest krótkim fragmentem Głównego Szlaku Beskidzkiego, biegnącego od Ustronia w Beskidzie Śląskim, aż po Wołosate w Bieszczadach. GSB jest najdłuższym oznakowanym szlakiem w Polskich górach, a jego odległość wynosi 496 km.

Początkowo szlak prowadzi lasem, pośród ośnieżonych choinek, spomiędzy który padają promienie słoneczne. Przez 20 minut szlak mocno pnie się w górę, a następnie łagodnieje prowadząc przez las prawie płaską ścieżką. Po kolejnych 20 minutach wychodzimy spośród drzew i osiągamy szczyt o nazwie Beskid (824 m n.p.m.).

W kierunku polany

Trzymając się czerwonego szlaku kieruję się w stronę polany Mraźnica (774 m n.p.m.).

Przez kolejne 15 minut marszu rozpościera się przede mną widok na okoliczne szczyty Beskidu Śląskiego.

Chwilę później wchodzę na szeroki trakt, który prowadzi wprost na polanę.

Na polanie Mraźnica znajduje się drogowskaz informujący, że z tego miejsca są dwa warianty drogi do Schroniska PTTK Stożek (957 m n.p.m.). Niebieskim szlakiem zajmuje to około godziny, a czerwonym, który przechodzi przez szczyt Kiczory, około 2 godzin. Wybieram drugą możliwość i ponownie zanurzam się w las.

W górę!

Przez kolejną godzinę ścieżka prowadzi wśród drzew i mocno pnie się w górę, pokonując ponad 200 m wzniesienia. Po tym czasie teren robi się płaski…

…i wychodzę na szczyt Kiczory (989 m n.p.m.). Szczyt poroniśnięty jest drzewami i przebiega przez niego granica państwowa pomiędzy Polską a Czechami.

Robię chwilę przerwy i delektuję się okolicznymi widokami.

Kierunek: Schronisko PTTK Stożek

Na szczycie czerwony szlak łączy się z zielonym i prowadzi dalej górskim grzbietem. Droga nie jest ani męcząca, ani trudna.

Po chwili trafiam na punkt widokowy, z którego rozpościera się panorama na cały Beskid Śląski.

Kilka minut później mijam również grzyby skalne, które znajdują się na odcinku pomiędzy grzbietem Kiczory, a Krykawicą (973 m n.p.m.)

Stożek Wielki (978 m n.p.m.)

Po 30 minutach docieram do Schroniska PTTK Stożek, gdzie robię krótką przerwę. Tutaj jest o wiele więcej ludzi, z powodu działającego wyciągu narciarskiego. Dla zainteresowanych — na zboczu Stożka znajduje się Ośrodek Narciarski Stożek, wraz z wyciągiem krzesełkowym, 3 km tras narciarskich i snowparkiem. Schronisko znajduje się trochę poniżej szczytu. [UWAGA! Szlak omija szczyt z prawej strony, na jego wierzchołek prowadzi na wydeptana ścieżka.]

Czas wracać

Schodząc ze szczytu skręcam na prawo i wchodzę na czerwono-zielony szlak, który przez następne 10 minut stromo schodzi w dół osiągając rozwidlenie szlaków Pod Wielkim Stożkiem. Zielony szlak odbija tutaj w prawą stronę i prowadzi do Wisły Głębce. Dodatkowo z Czech dochodzi żółty szlak, który razem z czerwonym zmierza na szczyt Stożka Małego (843 m n.p.m.). Po około 20 minutach żółty szlak oddziela się od czerwonego i schodzi do Wisły, Dziechcinka. To właśnie nim będę się kierować aż do samego końca wycieczki. Szlak najpierw prowadzi szeroką ścieżką, by po 15 minutach zanurzyć się w las. Na samym jego końcu wychodzi na asfaltową drogę prowadząc pomiędzy domami prosto na przystanek PKP.

Trasa i profil wysokości:

Data przejścia: 03.03.2018

Trasa: Wisła, Głębce – Przełęcz Kubalonka – Polana Mraźnica – Kiczory -Schronisko PTTK Stożek – Wielki Stożek – Stożek Mały – Wisła, Dziechcinka

O letniej wycieczce na Stożek Wielki przez Soszów Wielki przeczytacie tutaj.