445 Polskich Szczytów,  Masyw Śnieżnika,  Relacje

Masyw Śnieżnika: Igliczna i spacer po Międzygórzu. Wielkanoc 2018 cz.2

Góra Igliczna to charakterystyczny szczyt umiejscowiony w Masywie Śnieżnika. Na jego szczycie znajduje się Sanktuarium Marii Śnieżnej, które jest miejscem częstych pielgrzymek. Nieopodal szczytu znajduje się niezwykle urokliwa wieś – Międzygórze.

Spacer po Międzygórzu

Międzygórze to wieś położona u podnóża Śnieżnika. Charakteryzuje się zabudową w stylu szwajcarsko-norweskim, dzięki czemu mamy wrażenie, że po przekroczeniu linii zabudowań przenieśliśmy się w tamte okolice.
Międzygórze zachwyca nie tylko wspaniałymi, tyrolskimi pensjonatami, ale również dwoma kościołami.

Kościół św. Józefa w Międzygórzu

W samym sercu Międzygórza znajduje się malutka drewniana świątynia, która powstała w 1742 roku. Kościół jest kameralny i znajdują się w nim dzieła sztuki Michała Ignacego Klahra. Początkowo służył on za cmentarną kaplicę katolicką, aktualnie odprawiane są w nim msze św.

Kościół Krzyża Świętego w Międzygórzu

Schody nad drewnianym kościołem prowadzą do neoromańskiego kościoła św. Krzyża. Zbudowany został w 1910 roku.

Rezerwat przyrody i wodospad Wilczki

Na terenie Międzygórza znajduje się Rezerwat przyrody Wodospad Wilczki, który należy do Śnieżnickiego Parku Krajobrazowego. Wodospad Wilczki, dawniej nazywany Wodogrzmotami Żeromskiego, jest drugim co do wysokości Sudeckim wodospadem. Rzeka Wilczka płynie dalej kanionem amerykańskim, czyli wąskim wąwozem wśród malowniczych skałek. Cały teren rezerwatu jest dostosowany do zwiedzania: mostki, ławeczki, punkty widokowe.

Ogród Bajek

Niedaleko Międzygórza, jakieś 30 minut szlakiem, którym prowadzą nas dwie kolorowe postaci, można dojść do Ogrodu Bajek. Jest to niewielki, baśniowy ogród założony, aby każdy mógł uczcić baśniowe postaci oraz Ducha Gór. Położony jest w pobliżu czerwonego oraz żółtego szlaku prowadzącym do Sanktuarium na Górze Iglicznej.

Góra Igliczna (845 m n.p.m.)

Z Międzygórza można wejść na Górę Igliczną dwoma szlakami: Czerwonym oraz żółtym. My wybieramy żółty, który początkowo prowadzi nas drogą pomiędzy domami, by po 10 minutach przeciąć ulicę Powstańców Śląskich i wejść w las. Ścieżka jest szeroka i prowadzi stromo w górę wśród drzew. Powoli zachodzi słońce, a jego promienie migoczą wśród drzew – coś wspaniałego! Chwilę przed Ogrodem Bajek, szlak wychodzi na polanę i skręca mocno w lewą stronę.

Po 30 minutach od wejścia w las dochodzimy do Ogrodu Bajek, mijamy go i po kolejnych 20 minutach dochodzimy do brukowanej drogi. Prowadzi ona bezpośrednio do Sanktuarium Marii Śnieżnej, w którym znajduje się cudowna figurka Matki Bożej Śnieżnej. Nie weszliśmy do środka z powodu późnej pory. Zaraz obok położone jest Schronisko na Iglicznej (820 m n.p.m.), które również tego dnia było nieczynne (w trakcie świąt jest ono zamknięte, w pozostałe dni funkcjonuje normalnie).

Na właściwy szczyt Iglicznej (845 m n.p.m.) nie prowadzi oznakowany szlak turystyczny, a wejście na ścieżkę znajduje się naprzeciwko schroniska. Sam szczyt jest zalesiony i prowadzą do niego stacje Drogi Krzyżowej. Po widoki musimy wrócić przed schronisko, skąd możemy podziwiać wspaniałą panoramę na Masyw Śnieżnika. Przy okazji udało nam się zobaczyć piękny zachód słońca!

Na drogę powrotną wybieramy szlak czerwony, który na początku stromo opada w dół, a następnie delikatnie się wypłaszcza. W tym czasie zmrok zdążył zapaść, a my po 30 minutach dochodzimy do granic Rezerwatu Wilczki i schodami schodzimy już do Międzygórza.

Trasa i profil wysokości:

Data przejścia: 01.04.2018

Trasa: Międzygórze – Ogród Bajek – Igliczna – Międzygórze

Cz. 1 Wielkanocnego wyjazdu tutaj.
Cz. 3 Wielkanocnego wyjazdu tutaj.