445 Polskich Szczytów,  Góry Stołowe,  Relacje

Góry Stołowe: Szczeliniec Wielki, Białe Skały i Narożnik

Pierwszy raz postanowiliśmy spędzić Święta Wielkanocne z daleka od stołu. Wybraliśmy się w Sudety, ponieważ z racji odległości (mieszkamy w pobliżu Beskidu Śląskiego) nie pojechalibyśmy tam w zwyczajny weekend, a dłuższa przerwa świąteczna świetnie się do tego nadaje. Pierwszego dnia naszego pobytu w Sudetach zwiedzaliśmy okoliczne zamki i zabytkowe miasta. Drugiego wybraliśmy się w Góry Stołowe.

Narożnik (849 m n.p.m.)

Zaparkowaliśmy samochód na parkingu Lisia Przełęcz, znajdującego się obok Szosy Stu Zakrętów. Pierwszym naszym celem był szczyt Narożnik.

Podchodziliśmy na niego niebieskim szlakiem, który z racji ulewy, trwającej cały wcześniejszy dzień oraz nocnego mrozu, był bardzo śliski.

Podczas podejścia mogliśmy podziwiać nasz pierwszy cel.

Po 10 minutach stajemy na jego szczycie.

Ale widoczność ogranicza się tylko do takich widoków.

Za to mróz stworzył z drzew wspaniałe dzieła sztuki!

Chwilę później wracamy tą samą drogą na parking. Ten odcinek zajął nam jakieś 20 minut.

Trasa: Lisia Przełęcz, parking – Narożnik – Lisia Przełęcz, parking

Szczeliniec Wielki (919 m n.p.m.)

Drugim naszym celem jest Szczeliniec Wielki, czyli najwyższy szczyt Gór Stołowych. Zalicza się on do Korony Gór Polski i jest jednym z najbardziej turystycznych miejsc w tych okolicach, ponieważ trasa prowadzi łatwym traktem wśród wspaniały formacji skalnych. Zaczynamy z parkingu w mieście Karłów i idziemy szerokim deptakiem, gdzie w sezonie letnim stoją stragany i budki z jedzeniem. Prowadzi tędy czerwono-żółty szlak, którym po 5 minutach dochodzimy do granicy Parku. Wybieramy bramkę z napisem Wejście i zaczynamy podążać w górę po mocno oblodzonych kamiennych stopniach oraz kładkach ograniczonych, prawie do samego szczytu, zieloną barierką.

Po około 30 minutach od wejścia do Parku (bez oblodzenia zajmuje to jakieś 15 minut) docieramy do przełęczy pomiędzy Małym i Wielkim Szczelińcem.

W tym miejscu nasz żółty szlak łączy się z żółtym szlakiem prowadzącym z miejscowości Pasterka. Jest on znacznie krótszy, ale bardziej stromy i nie posiada żadnych metalowych ułatwień.

Szlak staje się mocniej stromy, prowadząc dalej oblodzonymi stopniami w górę. Barierki znikają przed formacją skalną o nazwie Ucho Igielne, a jego przejście staje się delikatnie karkołomne.

Po kolejnych 30 minutach udaje mi się dotrzeć do Schroniska PTTK „Na Szczelińcu” (919 m n.p.m) – moi rodzice docierają tam dopiero po godzinie.

Pogoda się poprawiła, wyszło słońce, dzięki czemu mogliśmy cieszyć się taką panoramą.

Zejść ze Szczelińca Wielkiego można dwoma drogami: tym którym się weszło — żółtym szlakiem — bądź jednokierunkowym czerwonym, prowadzącym przez skalny labirynt. My wracamy tą samą drogą, ponieważ czerwony szlak jest oficjalnie zamknięty od listopada do końca kwietnia, ponieważ w warunkach zimowych trasa jest bardzo niebezpieczna. Oczywiście można wejść na własną odpowiedzialność. Zejście zajmuje nam również około godziny.

Data przejścia: 01.04.2018

Trasa: Karłów – Schronisko PTTK „Na Szczelińcu” – Karłów

Białe Skały (800 m n.p.m.)

Cały czas mamy dużo czasu, dlatego w drodze powrotnej ponownie parkujemy na Lisiej Przełęczy i tym razem wybierając żóły szlak podążamy w kierunku Białych Skał. Oblodzenie pod wpływem promieni słonecznych zniknęło i bez utrudnień spacerujemy szerokim traktem.

Po około 10 minutach szlak mocno skręca w lewo, a ścieżka staje się węższa i kamienista.

Po drodze mijamy efektowne Białe Skały, które osiągają wysokość nawet 20-30 metrów.

Pokazuje nam się również panorama na Szczeliniec Wielki.

Żółty szlak biegnie tak przez 30 minut.

Pozwalając nam cieszyć oko różnymi formacjami skalnymi zbudowanymi z piaskowca posiadających zabawne nazwy: Bubek, Zły czy Dupek Dzwończego.

Wracamy tą samą trasą do parkingu na Lisiej Przełęczy. Spacer zajmuje nam około godziny.

Trasa: Lisia Przełęcz, parking – Białe Skały – Lisia Przełęcz, parking

Cz. 2 Wielkanocnego wyjazdu tutaj.
Cz. 3 Wielkanocnego wyjazdu tutaj.