445 Polskich Szczytów,  Beskid Makowski,  Relacje

Beskid Makowski: Babica

Jesień w Beskidzie Makowskim jest niezwykle urokliwa. Cisza, samotne podziwianie widoków oraz prawie trzygodzinny odpoczynek w pełnym słońcu sprawiły, że to pasmo ciepło zagościło w moim sercu. A ta krótka wycieczka na Babicę jest idealnym wyborem dla każdego!

Pierwsza część trasy

Tę krótką wycieczkę zaczynam w miejscowości Palcza. Jeżeli chodzi o zaparkowanie samochodu to jest dosyć ciężko i jedynym miejscem, jakie udało mi się znaleźć to niewielki skrawek trawy zaraz przy głównej ulicy (Biertowice – Zembrzyce), w miejscu, gdzie czerwony szlak skręca w boczną drogę.

Początkowo wiedzie on pośród domów, następnie mija zabytkową białą kapliczkę i dalej prowadzi najpierw wśród pól, a następnie wchodzi w las.

W tym czasie ścieżka powoli i łagodnie pnie się w górę, by po 40 minutach dotrzeć do szosy Harbutowice oraz osiedla Końcówka. W tym miejscu dochodzi szlak niebieski z miejscowości Lanckorona i Przełęczy Sanguszki.

Druga część trasy

Dwukolorowy szlak wchodzi w las i początkowo mocno pnie się w górę. Po jakichś 10 minutach łagodnieje i prawie do końca dzisiejszej wycieczki będzie biegł grzbietem.

Po kolejnych paru minutach leśnego spaceru docieram do pierwszego szczytu – Babicy Zachodniej (633 m n.p.m.)

Na skrzyżowaniu szlaków niebieski odłącza się i wędruje stromym zboczem w dół aż do miejscowości Bieńkówka. Chwilę później dołącza szlak czarny prowadzący z osiedla Latoniówka.

Odcinek pomiędzy szczytem Babicy Zachodniej a Babicą jest niezwykle widokowy. Rozciąga się z niego panorama na Pogórze Wielickie, Beskid Śląski, Beskid Żywiecki, a nawet szczyty Beskidu Wyspowego.

W kierunku szczytu Babicy!

Czerwony szlak ponownie wchodzi w las i mocno skręcając w lewo pnie jesiennym dywanem mocno w górę.

Po około 20 minut marszu docieram na szczyt Babicy (727 m n.p.m.). Jest on dość rozległy i zalesiony. Ciekawostką jest, że przebiega przez niego Mały Szlak Beskidzki (czerwony szlak, którym szłam), który liczy 137 km długości i zaczyna się w Straconce w Bielsku-Białej (Beskid Mały), a kończy na Luboniu Wielkim (Beskid Wyspowy).

Czas na „ładowanie baterii”

Zejście ze szczytu zajęło mi około 10 minut, a ilość czasu, która mi pozostała do zachodu słońca pozwoliła na trzygodzinne łapanie październikowych promieni słonecznych.

Po długim odpoczynku nadszedł czas na powrót. Wracam tą samą drogą, którą tutaj przyszłam, czyli czerwonym szlakiem prowadzącym do miejscowości Palcza.