445 Polskich Szczytów,  Beskid Wyspowy,  Relacje

Beskid Wyspowy: Szczebel

Jeżeli wybieracie się w Beskid Wyspowy to musicie wiedzieć, że charakteryzuje się on tym, że prawie każdy ze szczytów jest odosobniony i występuje pojedynczo. Trasy w większości nie są długie, dlatego można wejść na dwa bądź trzy szczyty jednego dnia. Poniżej opis wycieczki na Szczebel (976 m n.p.m.).

Przełęcz Glisne (634 m n.p.m.)

Na dzisiejszy dzień zaplanowaliśmy dwa szczyty Beskidu Wyspowego – Szczbel (976 m n.p.m.) oraz Lubogoszcz (967 m n.p.m.). Z tego powodu samochodem podjechaliśmy na przełęcz, aby zielonym szlakiem dotrzeć do pierwszego z nich. Jeżeli macie więcej czasu to możecie wystartować z Mszany Dolnej. Z miejscowości na Szczebel prowadzi czarny szlak (ta wersja jest najbardziej stroma). Następnie możecie nim zejść i ponownie czarnym szlakiem wspiąć się na Lubogoszcz, który znajduje się po przeciwnej stronie miasteczka.

My wybraliśmy tę lżejszą opcję. Samochód zaparkowaliśmy na jednym z prywatnych parkingów na Przełęczy Glisne, a następnie zaczęliśmy wspinać się asfaltem za zielonymi oznakowaniami turystycznymi.

Podczas podejścia za naszymi plecami rozpościera się wspaniały widok na Luboń Wielki (1023 m n.p.m.) z charakterystyczną wieżą przekaźnikową. Warto co jakiś czas się obracać. 😉

Kilka chwil później opuszczamy asfaltową drogę i dalej idziemy stromą kamienistą ścieżką. Całe podejście jest zalesione, ale od czasu do czasu przebijają się przez drzewa jakieś widoki.

Po 40 minutach od startu osiągamy Małą Górę (883 m n.p.m.). Szczyt jest zalesiony, ale po wcześniejszym podejściu jest to dobre miejsce na chwilę odpoczynku.

Dalej ścieżka prowadzi najpierw spokojnie, prawie płasko, a następnie ponownie pnie się stromo w górę.

Szczebel (976 m n.p.m.)

Po kolejnych 25 minutach docieramy na szczyt Szczebla. Jest on zalesiony, ale przez prześwity widać pozostałe szczyty Beskidu Wyspowego, w tym również nasz drugi cel tego dnia – Lubogoszcz (967 m n.p.m.).

Na wierzchołku znajduje się architektura przystosowana do odpoczynku dla turystów: ławki, stół, miejsce na ognisko. Do tego również umiejscowiony jest tutaj ołtarz polowy oraz pomnik poświęcony Janowi Pawłowi II.

Po dłuższym odpoczynku wracamy do samochodu tą samą drogą. Zejście zajmuje nam około 40 minut.