445 Polskich Szczytów,  Beskid Żywiecki,  Relacje

Beskid Żywiecki: Wielka Rycerzowa i Muńcuł

Beskid Żywiecki słynie z widokowych tras, które nadają się na spacer o każdej porze roku. Szczególnie urokliwym miejscem jest Wielka Rycerzowa, a dokładniej okalające ją hale i polany, które są wspaniałym punktem widokowym.

Soblówka

Jeżeli nie macie samochodu to do wsi Soblówka możecie dojechać busem z Rajczy. Dla zmotoryzowanych jest dostępny parking przy kościele [49.437157, 19.142550]. To właśnie obok niego swój bieg rozpoczyna żółto-niebieski szlak turystyczny.

Początkowo idziemy asfaltem, a następnie szeroką szutrową drogą i potem wąską ścieżką wśród krzewów. Po 45 minutach docieramy do rozwidlenia szlaków. Niebieski prowadzi na Muńcuł (1165 m n.p.m.), a żółty do Bacówki PTTK Na Rycerzowej.

Żółty szlak powoli wspina się w górę, a jedynym utrudnieniem mogą być powalone na ścieżce drzewa (szłam w 2018 r. – coś od tego czasu mogło się w tym względzie zmienić 🙂 ).

Po kolejnych 40 minutach podejścia z prawej strony dołącza do nas zielony szlak.

Hala Rycerzowa

Chwilę później szlaki się rozdzielają – żółty prowadzi prosto do schroniska (ok. 20 minut), a zielony pnie się powoli w górę. My wybieramy drugi wariant i wchodzimy na wspaniałą Halę Rycerzową. Położona ona jest na stokach Wielkiej i Małej Rycerzowej.

Zaczynamy powolne podejście na Małą Rycerzową (1207 m n.p.m.). Wraz ze zdobywaniem wysokości robi się coraz piękniej.

Roztaczają się stąd widoki na Beskid Śląski, Pasmo Lipowskiego Wierchu i Rysianki oraz Pilsko i Babią Górę.

Jest wspaniale! Mijamy już nieczynną chatę pasterską i podchodzimy jeszcze trochę wyżej.

Hala Rycerzowa to idealne miejsce na odpoczynek. Koniecznie trzeba posiedzieć tutaj kilka dłuższych chwil i napawać się widokiem, który rozciąga się przed oczami.

Mała i Wielka Rycerzowa

Zaraz nad Halą Rycerzową znajduje się szczyt Małej Rycerzowej (1207 m n.p.m.). Podchodzimy na niego. W tym miejscu do zielonego szlaku dołącza czerwony szlak prowadzący z Rycerki (ok. 4 h).

Schodzimy po drugiej stronie hali, aż do skrzyżowania szlaków i dalej za czerwonymi oznaczeniami idziemy w kierunku Wielkiej Rycerzowej (1226 m n.p.m.).

Ponownie chwilę podchodzimy, następnie wchodzimy w las i docieramy na szczyt.

Sama Wielka Rycerzowa jest niestety zalesiona i nie ma z niej żadnych widoków.

Do bacówki

Wracamy tą samą drogą na Halę Rycerzową, gdzie znajduje się Bacówka PTTK na Rycerzowej. Otoczenie jest niezwykle piękne i nawet skusiłabym się na stwierdzenie, że to najpiękniejsze miejsce w Beskidzie Żywieckim, jakie dotąd odwiedziłam.

Bacówka na Rycerzowej bardzo przytulnym miejscem i często obleganym przez turystów. Jednak pomimo zbliżającego się majówkowego weekendu udało nam się spotkać w tym miejscu tylko kilka osób. Sama bacówka powstała w latach 70. XX w. i była jednym z pierwszych obiektów turystyki kwalifikowanej. Budowane one były przez Edwarda Moskałę, jako małe górskie schroniska, które zapewniały około 30 miejsc noclegowych. Takie same bacówki możecie spotkać:

W kierunku kolejnego szczytu

Po dłuuugim relaksie na hamakach ruszamy w dalszą drogę. Tym razem wybieramy szlak żółty, który prowadzi nas na początek Hali Rycerzowej.

Zanim dojdziemy do Skrzadnity, to opuszcza nas czarny szlak prowadzący do Soblówki przez przysiółek o nazwie Hutyrowa. Kilka chwil później dołącza do nas ponownie zielony szlak, którym wcześniej szliśmy na Małą Rycerzową.

Tym razem również zostawiamy za sobą żółty szlak i lasem podchodzimy na kulminację Wiertalówki (1071 m n.p.m.). Początkowo jest stromo, a następnie ścieżka się wypłaszcza. Zielony szlak powoli opada w kierunku Przełeczy Kotarz (975 m n.p.m.).

Idziemy dalej prosto za zielonymi oznaczeniami. Wchodzimy na teren Rezerwatu Muńcoł, mijamy szczyt Kotarza (1107 m n.p.m.), a następnie wchodzimy na Muńcuł (1165 m n.p.m.).

Wracamy tą samą drogą do Przełęczy Kotarz. A następnie skręcamy w ścieżką z niebieskimi oznakowaniami, która prowadzi nas szeroką i stromą ścieżką w dół. Dalej szlak robi się coraz węższy, aż dociera do żółtego szlaku. Łączy się z nim i wspólnie prowadzą nas do samochodu zaparkowanego w Soblówce.

Panorama z Małej Rycerzowej

Trasa i profil wysokości

Data przebycia: 28.04.2018

Trasa: Soblówka – Mała Rycerzowa – Wielka Rycerzowa – Bacówka PTTK na Rycerzowej – Muńcuł – Soblówka